Monday 30 October 2017

Felton Handel Indikatorer


Denne artikkelen gir en kort oppsummering av hva vi kjenner i dag om investorrelasjoner basert på faglig og faglig forskning. Det gir oss mulighet til å definere investorrelasjoner, gi en kort oversikt over utviklingen av investorrelasjoner og diskutere dagens tilstand og fremtidige trender i investorrelaterte yrker. Dette papiret inneholder også noen av de mest innflytelsesrike publikasjonsrelaterte publikasjonene, nettstedene og bloggene. Innledning I første halvår 2008 opplevde aksjekursen på Apple Inc en merkbar nedgang. Finansanalytikere tilskrev imidlertid ikke denne nedgangen i prisen til selskapets dårlige økonomiske stilling, dårlig strategi for forretningsutvikling eller svekkelse av amerikansk økonomi. Nedgangen skyldtes hovedsakelig at Apples CEO Steve Jobs så for tynt ut i løpet av hans siste offentlige fremtredener. Investor Relations er den viktigste spesialiseringen blant alle andre delfunksjoner i PR, i hvert fall basert på lønnene som investor relations utøvere tjener. Faktisk dokumenterer flere lønnsundersøkelser investorrelasjoner som den høyest betalte spesialiseringen av PR. 2006 lønn undersøkelse sponset av PRWeek og Korn Ferry identifisert investor relations som den høyeste betalte av de åtte spesialiseringer, eller disipliner, målt. Medianlønnen for utøvere med spesialisering i FinancialIR var 165 620, etterfulgt av krisestyring (150 000) og omdømmehåndtering (143 000). Lønn for de resterende spesialiseringene varierte fra 98 500 for offentlige saker til 59 910 for samfunnsforbindelser. Profesjonell og akademisk litteratur dokumenterer lett viktigheten av investorrelasjoner for overlevelse av selskaper og til og med for hele modellen av corporate America. Kanskje en av de viktigste forskjellene mellom investorrelasjoner og noen andre PR-funksjoner er at CEOs ikke ser investorrelasjoner som en tilleggsfunksjon, men snarere en sentral forretningsprosess for å skaffe kapital til lavest mulig kostnad. Allen (2002) oppsummerer betydningen av investorrelasjoner og Laskin (2007) (institutforpr. orgforskningsprosessevalueringer av investorer) beskriver ulike måter investorrelasjoner bidrar til bedriftsbunnlinjen. Denne artikkelen gir en kort oppsummering av hva vi kjenner i dag om investorrelasjoner basert på faglig og faglig forskning. Det gir oss mulighet til å definere investorrelasjoner, gi en kort oversikt over utviklingen av investorrelasjoner og diskutere dagens tilstand og fremtidige trender i investorrelaterte yrker. Til slutt lister jeg noen av de mest innflytelsesrike investorrelasjoner, nettsider og blogger. Definisjon Den faglige organisasjonen av investor relations offiserer, National Investor Relations Institute (NIRI). vedtatt den siste definisjonen av yrket i mars 2003. Investor relations er definert som et strategisk ledelsesansvar som integrerer finans-, kommunikasjons-, markedsførings - og verdipapirlovgivningen for å muliggjøre den mest effektive toveiskommunikasjonen mellom et selskap, det finansielle samfunn og andre valgkretser, som til slutt bidrar til selskapets verdipapirer som oppnår rettferdig vurdering (niri. orgaboutmission. cfm). Denne definisjonen var et betydelig skritt fremover fra den forrige versjonen vedtatt av NIRI i 1996, hvor investorrelasjoner ble merket markedsføringsaktivitet med det formål å gi et nøyaktig skildring av et selskap for å ha en positiv effekt på selskapets verdi. Den nåværende definisjonen beveger seg bort fra det smale markedsfokuset på salg og kampanjer, og legger til økonomi, kommunikasjon og lov til blandingen av investorrelaterte aktiviteter. Dette er en indikasjon på endringene som investorrelaterte felt opplevde i begynnelsen av det 21. århundre med bølgen av bedriftsskandaler og endringer i verdipapirreguleringer. En annen viktig endring i definisjonen var tillegg av toveiskommunikasjon. Toveiskommunikasjon, et konsept som er kjent for PR-fagfolk, ble lagt til definisjonen av investorrelasjoner for å erstatte enveisflyt med å gi informasjon om selskapet. Investorrelasjoner ble tidligere ofte likestilt med avsløring, og vi legger informasjon der ute, resten er ikke vår virksomhet. Aksjonærene forlangte imidlertid å bli hørt. Tilbakemeldingssløyfen i kommunikasjon var nødvendig. Etter hvert som påvirkning fra aksjonærene vokste, ble selskapene som nektet å lytte til aksjonærene rammet. Den tredje viktige endringen i definisjonen vedrørte det overordnede målet for investorrelaterte aktiviteter. Tidligere var målet å ha en positiv effekt på aksjekursen Enron-katastrofen kan uten tvil skyldes et slikt syn på investorrelasjoner. Nåværende definisjon understreker behovet for en virkelig verdi som motsatt til en høy verdi. Målet er å hjelpe investorer og finansielle analytikere til å forstå den virkelige verdien av selskapets virksomhet og for å hjelpe dem med å justere sine estimater, uansett om det innebærer reduksjon eller økning i aksjekursen. Med andre ord, feil overvaluering kan være like farlig for selskapet som undervurdering, da det kan være en volatilitetskilde i aksjekurs og handelsvolum. Investor Relations er et ungt yrke: Historien er vanligvis omtalt fra post-verdenskrig-to periode. Men det første selskapet som kunne kalles offentlig handlet, antas å være det nederlandske østindiske selskapet, som dateres tilbake til det 17. århundre (Britannica, 2006). Noen kilder peker på et enda tidligere selskap: Stora Kopparberg gruveselskap, dateres tilbake til 1200-tallet, som utstedte sin første andel i 1288. I USA var det første offentlige selskapet Boston Manufacturing Company, grunnlagt i 1814. Ikke desto mindre, Aksjonærene var små i antall, og spørsmålet om å kommunisere med investorer ledet ikke særlig oppmerksomhet fra ledere til en annen 150 år senere. Tre epoker kan identifiseres i historien om investorrelasjoner: kommunikasjonsalder (1945-1970), økonomisk æra (1970-2000) og synergieperioder (etter 2000). Det moderne yrke av investor relations stammer fra Ralph Cordiner, en leder av General Electric, som i 1953 opprettet en funksjon med ansvar for all aksjonærkommunikasjon. Faktisk begynte en rekke store selskaper tidlig på 1950-tallet å tenke på sine aksjonærer. Økonomisk boom av post-verdenskrig-to år skapt ekstra inntekt i hendene på amerikansk offentlig en inntekt som kunne investeres. Korporasjoner fant seg konkurrerer med hverandre for denne kontoen, en konkurranseselskap var ikke vant til. I denne situasjonen viste ledelsen seg for hjelp til beviste fagfolk for å kommunisere med enkeltpersoner PR. Dessverre var det i 1950-årene ikke offentlige forbindelser som var en veletablert praksis. Bare de største selskapene hadde internt PR-personale og funksjonene og roller i PR var begrenset. Denne epoken ble preget av mangel på økonomisk kompetanse blant utøvere. Investeringsrelaterte oppgaver ble tildelt publikum som hovedsakelig var pressemyndigheter og tekniker og fokuserte jobben sin på å sette selskapets navn i massemedier. Investorrelasjoner i denne perioden manglet strategiske og ledelsesmessige aktiviteter. Organisasjonene utførte ikke forskning for å forstå deres aksjemønstre. Tilbakemeldingen fra aksjonærene ble ikke samlet. Strømmen av informasjon var enveis: fra organisasjon til publikum og for det meste gjennom massemediekanaler. Enkelt sagt, PR-yrke som fremdeles ikke tjente sine striper for strategisk å håndtere seg, ble plutselig belastet med ytterligere ansvar for investorrelasjoner. Dette ansvaret kom bare for tidlig og besvimte bildet av PR i finanssamfunnet i årene som kommer. En god historisk konto av denne perioden presenteres på NIRIs nettside av en av grunnleggerne av organisasjonen, DeWitt Morrill (niri. orgaboutorigins. cfm). Den andre epoken, den økonomiske perioden, så skiftet fra private aksjonærer til profesjonelle investorer. Det amerikanske markedet ble institusjonalisert. Også ansvaret for investorforbindelser skiftet fra kommunikasjonsspesialister til regnskapsførere og finansielle fagfolk. Under tilsyn av finansdirektører ble investorrelaterte aktiviteter fokusert på å gi finansiell informasjon til investorer. Fokuset fra massemedier endret til en-mot-møter med institusjonelle aksjonærer og finansanalytikere. Denne mellommenneskelige karakteren av kommunikasjon aktiverte toveis informasjonsstrømmer. Tilbakemelding ble samlet. Det var imidlertid sjelden brukt til å endre virksomhetenes virksomhet. Snarere ble det brukt til å lage mer overbevisende meldinger for å selge organisasjonen. Salgsmetoden satte målet om investorrelasjoner i å øke aksjekursen. Ryan og Jacobs (2005) foreslår at målet om investorrelasjoner er å maksimere aksjekursen jo høyere jo bedre. Dette kan være en av grunnene til den kreative regnskapet hos Enron og andre selskaper. En annen NIRIs grunnlegger, William Chatlos, beskriver denne perioden ganske bra (Chatlos, 1974). For tiden går investorrelasjoner inn i den tredje epoken, synergietiden. Både kommunikasjon og økonomi ferdighetssett er verdsatt like høyt for deres bidrag til investorrelasjoner. Målet med funksjonen er den forbedrede forståelsen av selskapet blant investorer og analytikere. Kommunikasjonen er toveis med informasjon som reiser fra selskapene til investorer og tilbake fra investorer til konsernet. Tilbakemelding fra investorer er aktivt søkt og aksjonærforskning gjennomføres. Tilbakemeldingen analyseres på det høyeste nivået av organisasjonshierarkiet og brukes i beslutningsprosessen og strategisk planlegging. Konsernsjefene forventer at deres IROs skal være aktivt engasjert i bedriftsbeslutningen og levere informasjon fra aksjonærer og om aksjonærer til ledelsen. Dette fokuset i synergietiden på den forbedrede forståelsen av selskapet krever investorrelasjoner for å gi både positiv og negativ informasjon. Målet er ikke høy verdi på aksjer, men virkelig verdi av aksjer. Overvurdering kan være så negativ som undervurdering fordi det kan føre til en plutselig prisfall, samt økt pris - og volumvolatilitet når ytterligere informasjon blir tilgjengelig. Moderne investor relations fagfolk innser at investorer ikke er interessert i å se en kompanys 10K eller 10Q, men i stedet er interessert i å forstå selskapets virksomhet og dens verdi. For å skape denne bedre forståelsen, må selskapene utvide sin kommunikasjon med aksjonærer fra obligatorisk finansiell offentliggjøring for å inkludere informasjonen utenfor US GAAP, informasjonen som utfyller og utfyller et selskapsregnskap (Wiesel, Skiera, amp Villanueva, 2008, s. 1) . Mange akademikere og utøvere understreker viktigheten av ikke-finansiell informasjon i investorrelasjoner (Gelb amp Siegel, 2000 Greenspan, 2002 Orndoff, 2004 Lev, Sarath, Amp Sougiannis, 2005 Laskin, 2006). Mer og mer skifter fokuset på investormøter til immaterielle og ikke-økonomiske aspekter av virksomheten. En nylig nedgang i Apples aksjekurs, forårsaket av bekymringer som CEO Steve Jobs så for tynn, kommer i tankene igjen, for å understreke viktigheten av ikke-finansiell informasjon til selskapets verdivurdering. Tilstanden for yrket Det er imidlertid bare begynnelsen på investorrelatert yrke å endre seg. I dag dominerer økonomien fortsatt sterkt. To tredjedeler av investor relationsoffiserer har bakgrunn i økonomi eller regnskap snarere enn i PR eller strategisk kommunikasjon. Med andre ord, PR-kompetanse i investorrelasjoner er betydelig underutnyttet, i hvert fall på bedriftsnivå. NIRI-medlemsundersøkelser antyder imidlertid at det er vanligere å finne kompetanse i PR med investorer som arbeider i byråer eller som uavhengige konsulenter. Dermed er byråer i stand til å levere bedriftskommunikasjonskompetanse til selskapets interne investorrelaterte avdelinger. Eksistensen av disse interne investorrelaterte avdelingene er ganske oppmuntrende. Tidligere var det ikke uvanlig at investor relations-funksjonen var plassert i finans - eller finansdepartementet. I dag rapporterer mer enn halvparten av bedriftens investorrelaterte offiserer i en dedikert frittstående investor relationsavdeling. På den annen side rapporterer Laskin i sin 2008-avhandling et forbløffende funn til tross for at han er plassert i en frittstående investor relationsavdeling, rapporterer investor relationsoffiserer ofte til en finansdirektør i stedet for en konsernsjef. Denne kommandoen kan bare være resten av den tidligere epoken, eller kanskje det indikerer at administrerende direktører er uvillige til å ta på seg ytterligere ansvar. Uansett årsakene begrenser denne situasjonen strategier for investorrelasjoner. Det kommer ikke som en overraskelse, da er investor relations kommunikasjon oftere enn ikke fokusert på finansiell informasjon. Investor relationsoffiserer oppfatter også finansiell informasjon som viktigere enn noen form for ikke-finansiell informasjon. Faktisk, hvis investor relations offiserer har bakgrunn i økonomi og deres veileder er en finansiell person, er det faktisk urimelig å forvente noe annet utfall. Jeg kan bare ikke undre hvor godt de kan håndtere en sladder av Steve Jobs tynnhet. Når det gjelder ikke-finansiell informasjon, er det ikke alle vurdert av investorrelaterte offiserer. Den viktigste og mest kommuniserte er informasjon om bedriftsstrategi. Faktisk gir finansielle indikatorer informasjon om tidligere resultater, mens informasjon om bedriftsstrategi fokuserer på fremtidig inntjeningspotensial i et selskap, og dermed blir slike opplysninger verdsatt ganske høyt av investorer. Flere studier av finansanalytikere og profesjonelle investorer indikerer at investorer gir høy verdi til ikke-finansiell informasjon. Ernst amp Young, for eksempel, konkluderer med at informasjon om toppledelse er den viktigste for finanssamfunnet når det tas beslutninger om kjøp eller salg av aksjer (her kommer Steve Jobs sladder igjen). Likevel ser investorrelaterte offiserer ikke på denne informasjonen som den viktigste, men plasserer de informasjonen om toppledelse midt i pakken basert på dens betydning eller basert på hvor ofte denne informasjonen faktisk blir kommunisert. Denne koblingen må tas opp av yrket. Investorforhold er også overveiende en mellommenneskelig funksjon. De vanligste kanalene for kommunikasjon er en-til-en-møter. Medieforbindelser er generelt minst viktige. Dette baner vei for å lytte og motta tilbakemelding fra investorer. Dette baner også en måte for forholdsbygging, og omdanner kanskje investorrelasjoner til investorrelasjoner. Denne forandringen er levende beskrevet av Bill Nielsen, en tidligere VP i Johnson Amp Johnson, som foreslo å henvise til investorer som andelseieren i stedet for aksjonærer, og dermed understreke det langsiktige aspektet av å investere. For mer informasjon om den moderne tilstanden i investor relations yrke, kan NIRI medlemsundersøkelser være ganske nyttige og gi et vell av informasjon. En fremragende faglig studie av yrket ble også gjennomført av Petersen og Martin i 1996 med sikte på å finne ut rollen og stedet for investorrelasjoner i bedriftshierarkiet. Ulempen med studien var det begrensede geografiske området studien analyserte bare selskaper med base i Florida. En nyere og nasjonal studie ble gjennomført av Laskin (2006). Studien undersøkte hvem som utfører investorrelaterte oppgaver hos Fortune 500-selskaper, som investorrelaterte offiserer rapporterer til, hvilke aktiviteter som er mest vanlige i yrket, hvilke publikasjoner investorrelaterte offiserer kommuniserer med, og flere andre nøkkelvariabler. Fremtidige trender I tillegg til endringene som yrket opplever nå, vil investorrelatert yrke trolig tåle noen ekstra i nærmeste fremtid. Blant dem vil jeg spesielt nevne tre: adventen til XBRL, utviklingen av investorrelasjoner på Internett og den fortsatte globaliseringen av investeringsmarkedet. Tenk deg en pressemelding hvor hvert ord har en usynlig tag. Når en person mottar denne pressemeldingen, blir hvert ord automatisk plassert i en riktig celle en rad for substantiv, en rad for pronomen, en rad for verb og så videre. Forestill deg i stedet for en pressemelding det er kvartalsvis finansiell rapport. Og i stedet for hvert ord har hvert nummer et usynlig tag. Når en finansanalytiker mottar denne informasjonen, plasseres tall automatisk i riktige celler i finansanalytikerne Excel-fil, database eller en finansiell modell. Dette er XBRL i enkleste vilkår eXtensible Business Reporting Language. Den finansielle rapporteringen blir automatisert og databehandlet, dataene kan streames fra CFO-databasen direkte til investorer eller finansanalytikernes databaser. Jeg husker en oppvarmet diskusjon på NIRIs konferanse da XBRL-leverandører beskrev mulighetene det bringer. Som svar ba investorrelaterte offiserer om muligheten til å utvide taggene og legge til flere tagger. Ingen tvil om, investor relations fagfolk foreslo at det ville være en utfordring å prøve å passe selskapets økonomi til forhåndsbestemte koder. Tross alt, ser vi ikke notater til regnskapet som blir større enn regnskapet selv når det gjelder størrelse og betydning. XBRL er utvidbart, og gir dermed muligheten til å legge til flere felt eller merker. Faktisk forklarte en av leverandørene at investor relations fagfolk vil kunne legge til koder, tekstfelt, grafer og jevne bilder, om nødvendig. Men så begynte finansanalytikere å diskutere og ba om å få den utvidbarheten begrenset, fordi det kunne gjøre merker, og XBRL generelt, ubrukelig. Faktisk kan datamaskiner ha problemer med å forstå de ekstra kodene, tekstfeltene, grafer og vil definitivt ha problemer med bilder. Dermed var finansielle analytikere redd for å ende opp med samme gamle manuelle analyse av informasjon som vi hadde før XBRL. Samme dag på NIRIs kveldsmottakelse endret diskusjonen sitt fokus. Vil vi til og med trenge økonomiske analytikere i fremtiden Hvis dataene automatisk blir standardisert, overført og kodet til finansielle modeller, bør investorene kunne lese utdataene for seg selv. Hvis analysen er ferdig automatisk, kan finansanalytikere kanskje erstattes med et sofistikert stykke programvare. Andre foreslo at det er investorrelaterte offiserers jobb som kan være i fare, ikke en av en finansanalytiker. Faktisk, hvis dataene kan strømme fra en CFOs datamaskin direkte til en regjeringskontrollert database (den nye EDGAR) eller direkte til investorer, kan det være at det ikke er behov for investorrelaterte mellommann. All nødvendig informasjon om XBRL finnes på XBRLs internasjonale nettsted (xbrl. org). Nå svarer det fortsatt ikke på spørsmålet om Apples lagerfall som følge av Steve Jobs tynnhet. Jeg tviler på at en XBRL-leverandør har en merkevare for det eller en hvilken som helst økonomisk modell sporer korrelasjonen mellom inches av administrerende direktør midje linje og dollar summen av selskapets fremtidige fortjeneste. Det ser ut til at det fortsatt vil være et sted for både investorrelasjoner og finansanalyse, men fokuset på jobben kan endres for å inkludere mer av hva betyr det mot hva som er det ikke-finansielle, vil spille en viktig rolle i kommunikasjon med investorer . Investorer som møter seg, kan også se annerledes ut i nærmeste fremtid. Konferansesamtaler har allerede kuttet ned reisebudsjettene, men neste bølge av aksjonærinteraksjonsverktøy kan presse konvolutten enda lenger. Securities and Exchange Commission oppfordrer bruken av elektronisk kommunikasjon mellom selskaper og sine aksjonærer ved å vedta en rekke endringer om blogger, proxyer og elektroniske aksjonærfora. De elektroniske kommunikasjonsverktøyene tillater at selskaper får verdifull informasjon om investoren og søker tilbakemelding, men de krever også noen som er svært kunnskapsrike i PR som tilgangen til informasjon og kommunikasjonshastigheten øker eksponentielt. Det vil ikke ta lenge før investorrelaterte offiserer møter negative og til og med motbydelige innlegg i deres elektroniske kommunikasjonskanaler som er synlige for alle, og noen ganger kommer på verste tid. Hvor forberedt vil en person med økonomisk bakgrunn være å håndtere denne situasjonen Hvor kvalifisert en regnskapsfører er å svare på spørsmål om Steve Jobs tynnhet lagt ut på selskapets blogg Endelig er globaliseringen fortsatt her. Det gikk ikke vekk faktisk, det vokste sikkert nok sterkere. Men globaliseringsfokuset forandrer For bare ti år siden kunne selskaper fra hele verden ikke forestille seg et bedre resultat enn notering på NYSE. Programmene for amerikanske depotbevis ble blomstrende. I dag hadde vi det første amerikanske selskapet å gjennomføre sin børsintroduksjon i Europa på London Stock Exchange. Selv de selskapene som handler internasjonalt på NYSE eller NASDAQ, har økende antall aksjonærer fra hele verden. Nå kombinere det med elektroniske aksjonærfora og XBRL. En investor i Asia vil våkne opp til et nytt datasett mottatt gjennom XBRL-aktiverte kanaler og legger inn noe feil på selskapets elektroniske forum klokken 1:00 EST. På den tiden har investorrelatert ansvarlig en sjanse til å reagere halvparten av verden, lese innlegget på selskapets eget investor relationsforum, uansett hvor offensiv, negativ eller feilaktig den kommentaren kunne ha vært. For mye moderering eller for moderering vil ikke løse problemet, enten Dell lærte det på den harde måten, da diskusjonene om Dells kundeservice flyttet fra Dells offisielle nettsted til en uavhengig blogg. Aksjonærer kunne også finne sine måter å kommunisere til hverandre uavhengig av bedriftsovervåking over hele verden og øyeblikkelig. Konklusjoner Investor relations startet tidlig på 1950-tallet som en PR-funksjon for å kommunisere til detaljhandlerne. Etter hvert som finansmarkedene institusjonaliserte og økonomiske publikum opplevde skuffelsen i dårlig kvalifiserte publikum, flyttet investorrelasjoner under tilsyn av finansdirektør. Finansiell kompetanse ble inngangspunktet for jobben. I dag søker investorrelatert yrke imidlertid midtområdet hvor PR og finansielle ferdighetssett vil bli kombinert for å fullføre og støtte de sofistikerte investorforholdene fra det 21. århundre. Økte krav til åpenhet, øyeblikkelig kommunikasjon, tilgang til informasjon og advent av XBRL krever endringer i måten investorrelasjoner praktiseres på. Referanser Ernst amp Young (1997). Tiltak som betyr noe. Boston: Ernst amp Young Center for forretningsinnovasjon. Greenspan, A. (2002, 27. februar). Vitnesbyrd om formann Alan Greenspan: Federal Reserve Boards halvårlig pengepolitisk rapport til kongressen. Hentet 1. januar 2008, fra Federal Reserve Board nettsted: federalreserve. govboarddocshh2002februarytestimony. htm Laskin, A. V. (2007). Verdien av investorrelasjoner: En Delphi-panelundersøkelse. Gainesville, FL: Institutt for PR. Hentet 1. januar 2008, fra Institutt for Public Relations-nettsiden: instituttforpr. orgforskningeneavhengig av inntektsrelasjoner Morrill, D. C. (1995). Opprinnelser til NIRI. Wien, VA: National Investor Relations Institute. Hentet 1. mars 2007 fra National Investor Relations Institute nettsted: niri. orgaboutorigins. cfm Annotated Bibliography Taparia, J. (2004). Forstå finansregnskap: En journalistguide. Oak Park, IL: Marion Street Press. Virkelig et must-ha for alle PR-fagfolk som fant seg tildelt til å kommunisere investor relations meldinger. Denne boken er ikke ment for regnskapsførere eller finansanalytikere, men heller for journalister som må dekke finansmarkeder eller bedriftsverden. Med andre ord, vil du ikke være i stand til å balansere bøkene, men du vil kunne se på regnskap, forstå dem og kommunisere selskapets økonomi til de utenforstående. Tross alt er det ikke hva en investor relationsoffiser gjør ganske ofte Marcus, B. W. amp. Wallace, S. L. (2005). Konkurrere for kapital: Investor relations i en dynamisk verden. Hoboken, NJ: John Wiley amp Sons. Dette er i mitt sinn en av de beste bøkene om investorrelasjoner. Det dekker ulike aspekter av investorrelatert offentlig tilbud, aksjonærforhold, forhold til økonomiske analytikere, forhold til eksterne investorrelaterte rådgivere osv. Det kan være for komplisert å bruke som tekstbok, men som en profesjonell ressurs er det uerstattelig. Den eneste ulempen er kanskje at boken ble opprinnelig skrevet på 1970-tallet, og selv om innholdet ble oppdatert gjennom årene, følger formatet fortsatt at bøndesign i 1970 i stor grad utgjør. Rieves, R. A. amp Lefebvre, J. (2002). Investor Relations for det nye selskapet. Hoboken, NJ: Wiley Finance. Denne boken er en viktig lesning for enhver bedrift som vurderer å bli offentlig. Hvis du er PR-utøver ved et lite selskap, og din administrerende direktør tenker på IPO, er dette boken som skal leses. Hva skal du gjøre for å gi kommunikasjonsstøtte til børsnoteringen, hvor du skal oppgi lagerbeholdningen din, hvor du finner investorer, hvordan du kommer på radarskjerm av finansielle analytikere, hvilke regler og forskrifter du må overholde, og mange andre verdifulle emner finner du i denne boken. Det er en veldig praktisk og nyttig guide for å lansere et investor relations program. Det er bare svakhet er utgivelsesdatoen 2002. Foretaket av investorrelasjoner opplevde ganske mange endringer i denne korte perioden. MagazinesJournals Investor Relations Update. En publikasjon av NIRI. Det er et månedlig nyhetsbrev for denne profesjonelle organisasjonen som regel er sentrert rundt et sentralt emne. IR Magazine. Dette bladet er ikke tilknyttet NIRI, men likevel er det nok den beste ressursen til investor relations utøveren. Problemet har vanligvis nøkkelfunksjoner, beste praksis, strategier for buy-side og salgsside, samt diskusjoner av ulike rapporteringsproblemer. Magasinet utfører også IR Magazine US Awards prestisjefylt pris gitt til de beste investor relations offiserer. Nettsteder niri. org National Investor Relations Institute er den profesjonelle organisasjonen av investor relations offiserer primært basert i USA. Det meste av informasjonen er kun for medlemmer, men det er sporadiske nyhetsbulletiner tilgjengelig for allmennheten. ir-soc. org. uk Investor Relations Society er den profesjonelle organisasjonen av investor relations offiserer fra Storbritannia. Denne organisasjonen har mye informasjon i åpen tilgang og er en fantastisk ressurs om alle aspekter av investorrelasjoner. Hvis du er på utkikk etter beste praksis i å bygge investorrelaterte nettsteder, utforme årsrapporter eller utarbeide investorpresentasjoner, bør du besøke dette nettstedet. iirf. org International Investor Relations Federation er en sammenslutning av nasjonale profesjonelle investor relations organisasjoner. Nå forener det 25 foreninger fra hele verden. Det kan brukes til å finne lokale faglige organisasjoner og sammenligne standarder for investorrelasjoner rundt om i verden. I tillegg har IIRF ganske betydelig bibliotek med investor relations ressurser tilgjengelig i fri tilgang. instituttforpr. orgforskningsinvestorrelasjoner 8211 Institutt for PR har en samling av fem forskningsartikler dedikert til investorrelasjoner og dekning av emner som måling av investorrelaterte resultater, bidrag fra investorrelasjoner til selskapets bunnlinje, forstå oppførsel av private investorer og leser mellom linjene i årsrapporter. xbrl. org 8211 XBRL International er et ikke-for-profit konsortium av selskaper og byråer som bygger og markedsfører XBRL-språket. Nettstedet har all informasjon om XBRL man måtte trenge, inkludert juridiske dokumenter, case-studier, produkter, samt lenker til XBRL-leverandører. Årsrapporter Dette nettstedet har en utmerket og oppdatert samling av årsrapporter for børsnoterte selskaper. Den beste delen, noen kan laste ned disse årsrapporter helt gratis. Blogger (den tidligere versjonen av denne listen ble publisert på Dr. Alexander Laskins blogg, IRresearch. org). Investor Relations Musings. En blogg skrevet av John Palizza, en utøver og lærer i investor relations, som nå driver sitt eget konsulentselskap. En blogg er oppdatert om en gang i uken. Bloggen har et generelt fokus på ulike aspekter av investorrelasjoner. Tekster er skrevet på engelsk og er svært lesbare. IR Web Report. En blogg administrert av et investor relations konsulentfirma. Fokuset på bloggen (og selskapet) er online investor relations og online corporate kommunikasjon. Bloggen er oppdatert nesten daglig, skrevet veldig bra og har mye nyttig informasjon. Neville Hobson. En personlig blogg av Neville Hobson, en PR og bedriftskommunikasjonssøker fra Storbritannia. Han er en pioner i å bruke ny teknologi, så bloggen betaler mye oppmerksomhet til den elektroniske kommunikasjonen og den virtuelle virkeligheten. Hovedfokus er ulike aspekter ved kommunikasjon, ikke bare investorrelasjoner. Bloggen har en veldig opptatt design, men tagger kan hjelpe leserne til å finne informasjonen de leter etter. En blogg oppdateres daglig (eller flere ganger om dagen). Lett å lese, stor kilde til informasjon om europeiske investorrelasjoner. Dix Amp Eaton Corporate Blog. En bedriftsblogg av et uavhengig kommunikasjonskonsulentfirma Dix Amp Eaton. Bloggen har et generelt fokus på ulike investor relations problemer. Det oppdateres ikke veldig regelmessig, men det er et innlegg minst en gang i måneden. Innleggene er imidlertid vanligvis verdifulle og gir god sammendrag og analyse i stedet for bare en lenke til informasjon. Det er definitivt verdt å lese. TheCorporateCounsel Blog. Nå er dette målet å diskutere alt relatert til juridiske aspekter av investorrelasjoner. Hovedfokus er juridisk miljø for eierstyring, bedriftsinformasjon og verdipapirregulering. Teksten er kanskje ikke like brukervennlig som noen andre blogger, men det er sannsynlig at gjenstanden skyldes det. Bloggen er en del av The Corporate Counsel nettsted, en leverandør av pedagogiske og konsulenttjenester. Bloggen oppdateres daglig. JeffMatthewsIsNotMakingThisUp. Dette er ikke strengt en investor relations blog som fokuserer på alt relatert til Wall Street. Imidlertid diskuterer bloggen investor relations problemer ganske ofte, og det er alltid en glede å lese. The blog is written very professionally (but with a tendency to have somewhat longer posts) and is updated at least two-three times a week. In addition, the blog has many readers 8211 it probably has the most comments among all the blogs mentioned here. Risk and Governance Blog. A blog is managed by Risk Metrics Group, a company specializing in various aspects of corporate risk management. The blog mainly discusses issues of corporate governance and is updated once or twice a week. In addition, this blog has links to other corporate governance blogs from around the world. Anil Dilawri Blog. A blog from Hill amp Knowlton investor relations groups director Anil Dilawri. The blog is not updated very often, about twice a month. Yet, it has a very professional design and provides a valuable point of view on investor relations from an executive of a large public relations agency. Share this articleI would like to notify Roger and tell him that the training session from last nite hit a home run. I was sooo confident when we were trading today. I am so happy that I joined the Felton Group. For a novice like myself, it has made a world of difference. I saw my entry points clear as day. I did NOT chase the market like I had done in the past. I am so excited. A couple more weeks of good trading days like this and I will trade real money. LOL Anyway just wanted to once again thank you for taking out the time to show me the ropes in an one on one session. It was what I needed but didnt know it. I implore that all newcomers spend a 2 hour session with you after there first 3-4 weeks of training. I love you guys and all that you do for us I just want to thank you for the things you have done for me. I do appreciate your diligence, follow through and I guess just being nice and helpful. I just want to thank you so much for teaching me all about trading on Signal Pro. Its wonderful and I cant thank you enough. Im at my computer looking at charts every chance I can get. Always learning something. I learn something from you every day. I feel so fortunate to have you as my teacher. Youre the best instructor and mentor I could ask for. Did I ever tell you, Youre a GREAT TEACHER Youve taught me everything I know about trading. Although I have been trading for many years, I am constantly learning new things from you, both in the trading room and in the training sessions. I look forward to a long and mutually profitable relationship. Clients for Montages Business Intelligence, Business Analytics, Montage Online, RPM, PMO, HRIS and supply of software offerings include Agri-Business Anzco Foods Ltd Ashburton Trading Society Bostock New Zealand Central Plains Water Ltd Fonterra Co-operative Group Limited Greenlea Premier Meats Meadow Mushrooms Ltd Mr Apple Nelson Forests Ltd New Zealand Blackcurrant Co-op New Zealand Cherry Partnership New Zealand King Salmon Purata Farming Ltd PGG Wrightson Ltd Ravensdown Fertiliser Cooperative Ltd Seed Force Silver Fern Farms Synlait Milk Limited Rural Co Tegel Foods Construction Auckland University of Technology Kristin School Lincoln University Massey University Ministry of Education Otago Polytechnic St Andrews College Te Aho o Te Kura Pounamu - The Correspondence School University of Otago Waiariki Institute of Technology Whitireia New Zealand Wellington Institute of Technology FINANCIAL SERVICES BNZ Eric James and As sociates Forsyth Barr Ltd Kiwi Bank Motor Trade Finances Ltd New Zealand Institute of Chartered Accountants SBS Bank TSB Westpac Atlantis Healthcare Canterbury District Health Board Compass Health Connect Supporting Recovery Geneva Health Hawkes Bay District Healthboard Healthcare New Zealand Medtronic MidCentral District Health Boardf Midlands Health Network Nelson Marlborough District Health Board Nurse Maude Association Pacific Radiology Group Ltd Pathways Pegasus Heath (Charitable) Ltd ProCare Health Ltd Rotorua General Practice Group South Canterbury District Health Board Southern District Health Board Urology Associates Wild Bamboo Local Government Environment Canterbury Christchurch City Council Nelson City Council Ballantynes Delegat Ltd House Of Travel Noel Leeming Group Sheppard Industries Turners Auctions Vodafone (NZ) Ltd Xtend-life Zespri International Ziera Shoes Utilities - Electricity, Water and Gas Alpine Energy Call Plus Services Ltd EA Netwoks Electricity Authority M ainpower New Zealand Nelmac Pioneer Energy Water Data Services Water NZ Watercare Services Argus Fire Bidvest New Zealand Blackbay Caspex Caughey Preston Cawthron Institute Chapman Tripp Christchurch Casino Christchurch International Airport Ltd Chorus Employee Connect Pty Ltd EROAD First Sovereign Trust Fairfax New Zealand Ltd General Tyres Gough Group Helicopter NZ Honey Software Ltd Institute of Environmental Science and Research Ltd Jade software Landpower Lyttelton Port Company Ltd MOVE Logistics NZRS Office of the Auditor General New Zealand Te Runanga o Ngai Tahu PayGlobal Ltd Pivot Software Port Nelson Qrious Quant Realestate. co. nz Simpson Grierson Sport New Zealand Spotless Facility Services Te Korowai o Ngaruahine Trust Te Pou Wakatu Incorporation

No comments:

Post a Comment